Τρίτη, 6 Σεπτεμβρίου 2011

Rundskop (2011)

   Ο Jacky (Matthias Schoenaerts) είναι ένας εθισμένος στα στεροειδή εκτροφέας βοοειδών.Πρόκειται να κάνει μια συμφωνία με ένα διαβόητο βαρώνο του βελγικού καρτέλ διακίνησης ζωικών ορμονών.Μια τραγική αλληλουχία γεγονότων όμως θα φέρει τον Jacky αντιμέτωπο με το τραυματικό παρελθόν του.Ντεμπούτο για τον βέλγο Michael R. Roskam, που υπογράφει σενάριο και σκηνοθεσία.
   Μια σπάνια πτυχή του υποκόσμου-αυτή της μαφίας αυξητικών ορμονών- εξερευνά το ζοφερό Rundskop, με ξεναγό έναν σακατεμένο χαρακτήρα που ντοπάρει τον εαυτό του περισσότερο κι από τα ζώα που εκτρέφει.Με τη δράση τοποθετημένη στη μουντή βελγική ύπαιθρο -όπου μιλιούνται δύο διαφορετικές γλώσσες,τα Γαλλικά και τα Φλαμανδικά- ο σκηνοθέτης υψώνει ένα γλωσσικό φράγμα μεταξύ των ηρώων του,δυσχαιρένοντας ετσι την επικοινωνία τους.Αυτό είναι ένα πολύ μικρό παράδειγμα που δείχνει πόσο καλογραμμένη είναι η ιστορία του Roskam η οποία είχε 22 διαφορετικές εκδοχές πριν επιλεγεί η τελική της μορφή.
   To Rundskop (aka Bullhead) μας γνωρίζει με τον πρωταγωνιστή του μέσα από μια σειρά σκηνών που αντανακλούν την βίαιη και ελλειματική ψυχοσύνθεσή του.Η μοιραία συνάντησή του με τον παλιό παιδικό του φίλο Diederik θα ξυπνήσει μνήμες και μυστικά που ο Jacky για χρόνια προσπαθεί να πνίξει.Ο Roskam θα θέσει την αφήγηση σε παρελθόντα χρόνο και σε μια σκληρή σκηνή που θα κάνει το βλέμμα των λυπόψυχων θεατών να αποστραφεί,θα εξηγήσει τι είναι αυτό που κάνει τον ήρωά του αυτόν που πραγματικά είναι.Το γεγονός αυτό λειτουργεί καταλυτικά τόσο για το δράμα του ήρωα όσο και για το θεατή: μετά από αυτή τη σκηνή η θέαση της ταινίας είναι μια τελείως διαφορετική εμπειρία.Δεν αλλάζει ο άξονας της πλοκής,δεν αλλάζει το ύφος του φίλμ ούτε αλλάζουν οι προθέσεις του χαρακτήρα.Αλλαζει ο ίδιος ο θεατής και ο όποιος συσχετισμός έχει γίνει με τον ήρωα μέχρι τη πρώτη πράξη του έργου πάει περίπατο.Αυτά για αρχή.Γιατι το ευρηματικό σενάριο του Rundskop δε σταματά εδώ.Η δαιδαλώδης πλοκή που αναπτύσει κρατάει το ενδιαφέρον αμείωτο και καλύπτει την crime/drama θεματική του πλήρως: κακοποιοί,μπάτσοι, προδοσία,έγκλημα και τιμωρία.Η αφήγηση παίζει με τον άξονα του χρόνου και η πλοκή διακλαδίζεται σε δευτερεύουσες προεκτάσεις του κεντρικού δράματος,με τρόπο λειτουργικό και ισορροπημένο.Τα συγκρουσιακά μοτίβα της ταινίας είναι παρόντα σε όλη της τη διάρκεια και συνθέτουν το βαθύτερο πυρήνα της, που είναι ουσιατικά ένας διαλογισμός πάνω στην φύση του άνδρα.Η macho αίσθηση του Rundskop δεν χάνεται ούτε στιγμή.Ο Roskam αντί να εκβιάσει συναισθηματικά το θεατή με φθηνά ρομάντζα, προτιμά να διανθήσει την ιστορία του με δόσεις καταπιεσμένης σεξουαλικότητας, ομοφυλοφιλίας και με έναν ανεκπλήρωτο έρωτα.
    Το καλύτερο σκηνοθετικό ντεμπούτο εδώ και δεκαετίες.Δε χαρίζεται και δεν απογοητεύει, άψογο σε ερμηνείες και σκηνοθεσία,από την αρχή του μεχρι το εκρηκτικό του φινάλε.Ο Roskam θέτει το πύχη πολύ ψηλά.Το Rundskop μας θυμίζει οτι τελικά πρέπει να έχεις ένα πραγματικό Σενάριο για να κάνεις μια ταινία.Instant Classic.

2 σχόλια:

  1. δεν μπορει να υπαρχει τετοιο πραμα στο 2011 ...μας καυλωσες..,"Αλλαζει ο ίδιος ο θεατής"?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φιλε απλα δες το...δε νομιζω να μη σου αρεσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή